Загальна географія

1. Географія наука про Землю. Презентація "7 чудес світу".👇
2.Вулканізм та супутні йому явища. Презентація "Магматизм. Вулканізм".👇


7 чудес світу (презентація)
Географія – наука про Землю

Урок - подорож з використанням нетрадиційних форм та прийомів навчання. Учасники – учні, представники 6,7,8.9,10класів.

Мета: простежити системність та послідовність у вивченні курсу географії у школі; закріпити та поглибити практичні навички учнів працювати з картографічним матеріалом, інформаційно - комп’ютерними технологіями та додатковою літературою; сприяти розвитку допитливості в учнів та аналітичних здібностей; виховувати почуття зацікавленості до предмету, бережне ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: фізична карта світу, карта подорожі, інструктивні картки, контурні карти, атласи, мультимедійна презентація.

Тип уроку: нестандартний, урок - подорож з використанням ІКТ.

Хід уроку
 Організація класу 

Учні сидять за столами групами.
На дошці зображена психологічна рефлексія - смайлики з різним настроєм

 
Учитель. Я пропоную вам вибрати і намалювати в себе в зошиті за полями відповідну до вашого настрою фігуру. Після уроку ми з вами знову повернимося до цих фігур, оберемо для себе відповідну і подивимося чи покращився у нас настрій чи погіршився.

Ми любимо географію
Чи бачив ти як Сонце сходить вранці?
Своє проміння тихо розкида ,
І як воно на землю потрапляє –
Наука географія вивчає.

Вивча вона і води океанів,
Куди і звідки вітер повіва,
Де виникли фронти й антициклони,
Місця, де рік у рік морозів не бува.

Вивчає географія життя в містах і селах,
Річки і надра, явища страшні,
Де будувати греблі, прокладать канали,
Яка погода буде на Землі.

Материки і океани ми вивчаємо у школі,
Про Всесвіт, «чорні діри», наукові відкриття,
Китай, Японія – відомі нам країни,
Це географія дарує нам знання.

Ми любим географію за всі знання, що маєм,
За те, що вглиб Землі проникнуть ми змогли,
За те, що вчить вона, як зберегти природу
Для нас і для потомків на Землі.


Сьогодні я пропоную вам здійснити невеличку екскурсію, цікаву подорож до країни, назва якої – Географія. Як і кожна країна, вона має карту, за якою ми прокладемо маршрут нашої мандрівки.

На дошці вивішується символічна карта.
Нашу подорож почнемо від будинку, який символізує край, де ви народилися, батьківську оселю де вперше почали знайомитися з навколишнім середовищем, любити свій край, отримувати початкове уявлення про географію, навіть не здогадуючись про це. Кого ж ми по праву можемо назвати краєзнавцем? Мабуть, того, хто найкраще може розповісти про природу рідного краю.

Перша зупинка «Краєзнавча».
(Звучить пісня Ігоря Талькова «Чистые пруды»+ слайди про рідний край)

Учні зачитують домашні заготовки з теми «Милуюся я красою рідного краю» ( есе, вірші, роздуми).( На екрані ідуть слайди з фото рідного краю) Учні визначають кращого «географа – краєзнавця»

Подорожі... Подорожі... Подорожі... Вони неможливі без знання карти та сторін горизонту. От і ми не зможимо дістатися міста Чомучок без уміння орієнтуватися.

Друга зупинка « Орієнтуємося за сторонами горизонту»

На дошці висить зображення компаса.
Учні 6-го класу допомагають пригадати сторони горизонту, як їх визначати на плані та карті.

Вчитель. За даними напрямками та кількістю кроків побудуйте фігуру, використовуючи масштаб: 1 крок – 1 клітинка. (завдання виконують усі учні)
  1. Зх – 1 16. ПдЗх – 1 31. ПдСх - 1
  2. ПнЗх – 1 17. Пд – 4 32. Сх - 1
  3. ПдЗх – 1 18. ПдЗх – 1 33. Пн - 1
  4. Пд – 1 19. Пд – 3 34. ПнЗх - 1
  5. ПдЗх – 4 20. ПдСх – 1 35. Пн - 4
  6. Зх – 7 21. Сх – 1 36. ПнСх - 2
  7. ПнЗх – 2 22. Пн – 1 37. Пн - 3
  8. Пн – 1 23. ПнЗх – 1 38. ПнСх - 2
  9. ПнСх – 1 24. Пн – 1 39. Сх - 2
  10. Сх – 2 25. ПнСх – 4 40. ПнСх - 1
  11. ПнЗх – 1 26. Сх – 3 41. Пн - 1
  12. Зх – 2 27. ПдСх – 2 42. Зх - 2
  13. ПдЗх – 1 28. Сх – 1 43. ПнЗх - 1
  14. Пд – 3 29. ПдСх - 1
  15. ПдСх – 2 30. Пд – 3

Результатом нашої подорожі є чудова фігура собачки. В кого вона досконала той добре вміє орієнтуватися за напрямками сторін горизонту. (Визначається досконала фігура та учень з кращими знаннями по орієнтуванню).

Вчитель. Ось ми і дійшли до міста «Чомучок». Пам’ятаєте, якими «чомучками» ви були маленькими? Як вас бентежили звичайні природні явища та процеси. Чому Земля - куля? Чому зорі світять? Чому іде дощ? І все чому та чому. А як я мріяла побувати у вашій ролі «чомучок»! Ви не проти? Отже , я буду вам задавати запитання, а ви будите на них давати відповіді.

Запитання:
  1. Чому на Землі існує день та ніч?
  2. Чому в морі вода солона,?
  3. Чому коло моря ввечері тепліше, ніж уранці?
  4. Чому дме вітер?
  5. Чому іде дощ?
  6. Чому утворюються яри?
  7. Чому тече річка?
  8. Чому, коли ми дивимося на небо, то нам здається, що хмаринки пливуть?
  9. Чому деякі річки Африки та Австралії на карті зображено пунктирною лінією?
  10. Чому в Австралії багато видів тварин, які більше ніде не зустрічаються?

Мені дуже сподобалося бути у ролі «Чомучки». А вам у ролі «Знавців»?

Вчитель. Поглянте на нашу карту світу. Краєвиди змінюють один одного: гори, рівнини, болота, поля – яка краса тут. А чи зможе картинка заговорити? Щоб навчитися давати характеристику географічним об’єктам, вам треба наполегливо працювати. Ось і зараз ми перейдимо через гори Наполегливої праці і побачимо, хто з вас краще зможе описати географічні об’єкти.

Наступна зупинка «Озвуч картинку»
Учням показують картинки на слайдах де зображені географічні об’єкти: Українські карпати, р.Дніпро, Амазонська низовина, пустеля Сахара, Великий Бар’єрний риф, вулкан Кілімаджаро, Ніагарський водоспад . Учні, які виходять до дошки, повинні показати географічні об’єкти на фізичній карті світу й описати іх. Всі інші учні на місцях позначають ці об’єкти на котурних картах. (Учні вибирають кращого географа – пейзажиста)

Учитель.Згадайте, вивчаючи материки та океани, ми поринаємо в чудовий світ природи інших країн та материків, вивчаємо фізичну карту світу. Зараз ми з’ясуємо, хто краще за всіх знає географічну карту. На кожну парту кладеться картка із однаковою географічною номенклатурою. За певний час, учні повинні позначити ці об’єкти на контурній карті. Хто перший і вірно виконає завдання той отримує звання «географ – мандрівник». (Робота виконується на контурних картах індивідуально кожним учнем. Біля дошки учень – експерт, який, після виконання роботи, показує необхідні географічні об’єкти на фізичній карті світу. Виконавши роботу, учні обмінюються контурними картами для перевірки та виставлення балів. Один об’єкт – 1 бал. Бали озвучуються. ).
Картка. Індійський океан, Австралія, п-в Сомалі, о. Великобританія, Балтійське море, Маґеланова протока, Бенгальська затока, гори Анди, р. Дніпро, Східноєвропейська рівнина, оз. Байкал, влк. Фудзіяма.

Учитель. Україно! Земле рідна.
Земла сонячна і хлібна,
Ти, як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша.
Вивчаючи географію України, ми переконуємося, яка чудова, мальовнича та багата наша Батьківщини. Залісені схили Українських Карпат, чарівне плесо Дніпра, швидкоплинний Дністер, безкраї степові простори, мальовниче Полісся, роботящі люди та багатющий економічний потенціал. Все це – Україна.

«Чи знаєш ти?»

(Це завдання виконують на дошці). Написати на дошці назви країн, що межують з Україною по суходолу. Записувати за годинниковою стрілкою, починаючи з півночі, вказуючи на шляху моря.

«Відгадай»

  1. Яке місто вище?
(Завдання виконують по групам)

А) Львів чи Запоріжжя;
Б) Київ чи Івано – Франківськ;
В) Сімферополь чи Харків;
Г) Чернівці чи Херсон;
Д) Полтава чи Донецьк;
Е)Одеса чи Житомир.

  1. Про що говорять?

«І не могили, і не гори. Це частина височини, що простяглася уздовж північного узбережжя Азовського моря. Кілька курганів, немов закам’янілі велетні, підставили свої оголені спини сонцю, дощу і вітру. А побіля ніг розіслалася квітчаста ковдра цілинного степу». (Кам’яні могили – відділення Українського державного степового заповідника).

  1. Давным – давно из диких скал,
    Томимым жаждой непонятной,
    К лазури моря необъятной
    Медведь огромный прибежал…
             

Про які гори йдеться? (Про Кримські гори; Аюдаг – «Ведмідь - гора»).

4) «Далекі гори одкривали один за одним свої верхи, вигинали хребти, вставали, як хвилі в синьому морі. Здавалося, морські буруни застигли саме в ту мить, коли буря підняла їх з дна, щоб кинути на землю та залляти світ»,- так поетично описав ці гори М. М. Коцюбинський у повісті «Тіні забутих предків». (Карпати).

5) Це дерево побачиш і на широкому шляху, і у вузенькому провулку, і на заводському дворі. Цей зелений друг витримує суворі умови, добре переносить будь – яку стрижку, швидко росте. За швидкий ріст його називають північним евкаліптом. Та й це не все. Густе листя цього дерева відмінно глушить вуличний галас, очищує запиленне повітря. Деревину використовують на будівництві та для виготовлення целюлози. Про яке дерево ведеться мова? (Тополя)

6) У цьому загадковому куточку ковильно – типчакового степу, який займає площу 11 тис. га, мешкають коні Пржевальського і туркменські кулани, африканські винторогі кани і зебри, антилопа гну і лані, благородні і плямисті олені, муфлони, тарпани, зубри, бізони. Тут ви зустрінете птахів з різних материків Землі: південноамериканських нанду, австралійських ему, африканських страусів та інших. Що за дивний оазис? Де він знаходиться? (Асканія – Нова на Херсонщині)

«Поміркуй!»

1) (Що записано цифрами?)
2061, 1545, 367, 515, 471, 316; 1991, 46 млн., 5, 24 +(1), 9.
(г. Говерла, г. Роман – Кош, г. Могила – Мечетна, г. Берда, г. Камула, Словечансько – Овруцький кряж, рік проголошення незалежності, кількість населення України, кількість міст – мільйонерів, кількість областей +АР Крим, кількість економічних районів).

2) У назвах яких міст відбито прізвища видатних людей? ( Миколаїв, Іллічівськ, Хмельницький, Івано – Франківськ, Орджонікідзе, Кіровоград, Куйбишеве, Переяслав – Хмельницький, Докучаєвськ, Ватутіне...) (Можна використовувати карту атласа)

«Склади сенкан» (домашнє завдання).


Учитель. Отже, ми з вами успішно перейшли через гори Наполегливості, побували на півострові Знань, і тепер ми повинні обійти затоку Помилок, щоб потрапити на лісовий масив Терпіння. Для цього ми виконаємо завдання «Лови помилку». Нам прийшов лист від невідомого мандрівника, де він описує свою подорож до Антарктиди. Ваше завдання - уважно слухати та перевірити чи не зробив помилок у листі наш мандрівник .
(Вчитель зачитує текст, а учні знаходять в ньому помилки.)

Текст: «Юний друже! Мій шлях до Антарктиди пролягав через Південну Америку. Подолавши Маґеланову протоку я опинився на острові Вогняна Земля. Острів зустрів мене холодним вітром та низькими температурами. Від Антарктиди мене відокремлювала затока Дрейка. Теплими водами затоки я за кілька годин дістався крижаного материка. Тут я полював на білого ведмедя».

І знову ми впоралися із поставленим перед нами завданням і потрапили до необхідного нам лісу.

Учитель. Скільки треба терпіння, щоб опанувати ази географічної науки! Перед нами ліси Терпіння. Вони для нас приготували свої завдання.

На слайді записано 7 наборів букв з яких учні повинні скласти слова, які будуть назвами семи чудес світу:

1. а к и л е в а к ь с й а т и к а н і т с.
2. є н в е р д о т с і м в і к н і у ч а м – у ч к і п .
3. е н ь л е к с о т с і м а р т е п.
4. и д і м а р і п і н д і а н ц і в я й а м н е ч и ч – а ц і .
5. р т а е т і ф м а й е з і л о к .
6. й е л о з в а м ж д а т – л а х а м .
7. я у т а т с а т с и р х - я л е т и в о л с о г а л б .

( Велика Китайська стіна, древнє місто інків Мачу – Пікчу, скельне місто Петра, піраміди індіанців майя у Чичен – Іца, амфітеатр Колізей, мавзолей Тадж – Махал, статуя Христа – Благословителя).

Отже ми з вами відгадали необхідні слова та впевнено підійшли до кордонів нашої країни, бо хочемо перетнути їх, щоб побачити своїми очима ці чудеса світу. В цьому нам допоможуть учні 10 класу.

1 учениця. Перше чудо має координати: 36°пн.ш., 104°сх.д.
(На плакаті учениця показує малюнок з координатами. Учні шукають в атласі «Політична карта світу» ці координати і озвучують країну , кордон якої ми перетнем ). Учениця показує на великій карті країну Китай та коментує показані на проекторі фото Великої Китайської стіни.

Колись Цінь Шіхуанді, який об’єднав Китай і став його першим імператором, наказав спорудити уздовж північних кордонів величезної країни потужну стіну, здатну стримувати натиск кочівників. Від однієї оборонної споруди до ін шої простяглися ланцюги укріплень – так почалося будівництво Великої Китайської стіни. Було це III ст. до н.е., а завершилося будівнийтво стіни років через 600. Протяжність ділянки Стіни, що збереглася, - близько 25000 км. Але якщо рахувати бічні частини і відгалуження, довжина всієї споруди буде понад 6 тис. км. Відстань між вартовими баштами – два польоти стріли. Це зроблено для того, щоб всю ділянку Стіни можна було обороняти (обстрілювати) з тієї або іншої башти. А через кожні 20 км були збудовані великі гарнізонні башти, де постійно вартували загони солдатів. Середня висота ділянок Стіни, які збереглися, - 79 м, а ширина стіни – близько 5 м, по верху стіни міг пройти і навіть проїхати загін солдатів. Стіна в давнину була найкращою дорогою через всю країну.
По Великій Китайській стіні за добу можна було переслати повідомлення через всю країну. Для передачі інформації використовували сигнальні стовпи диму на гарнізонних вежах.

2 учениця. Наступне чудо знаходиться за координатами 10°пд.ш., 75°зх.д. Ми перетнули кордон Перу.
У XVI ст. до берегів нещодавно відкритого материка Південної Америки прибули європейські завойовники – іспанці. Вони оголосили війну індіанській державі інків, розташованій на теренах сучасного Перу. Добре озброєні та віроломні загарбники підкорили індіанців й розграбували їхні міста. Особливо спустошили столицю інків Куско де навіть сади були прикрашені фігурами рослин і тварин вилитих із чистого золота. Пам’ять про багату й щасливу країну залишилася жити лише у стародавніх легендах індіанців.
У 1911 році учені виявили в Андах руїни міста – фортеці Мачу – Пікчу. Воно було збудоване біля підніжжя гори , на північний захід від Куско, на висоті понад 2,5 тис. м над рівнем моря. Будівлі у стародавньому місті були розташовані на висічених у скелях терасах, які з’єднувалися одна з одною сходами. До наших днів у місті збереглися залишки палацу, житлових будинків, храмів і навіть обсерваторії – майданчики, з яких жерці спостерігали за зірками.
Мачу – Пікчу – місто загадок. Навіщо інки побудували фортецю так високо в горах, далеко від столиці? Чому місто, до якого не дісталися іспанці, занепало? Поки відповіді на ці питання вчені не знайшли. Але і сьогодні руїни Мачу – Пікчу вражають своєю величчю – це справді одне з чедес сучасного світу.

3 учениця. Наступні координати, які вкажуть нам шлях до слідуючого чуда, такі: 30°пн.ш., 37°сх.д. Ми перетнули кордон країни Йорданія.
Дивовижне стародавнє місто Петра, створине просто у скелях, розташоване на теренах сучасної азіатської держави Йорданія, що знаходиться на Аравійському півострові. У IIIст. до н.е. – II ст.н.е. Петра була столицею держави набатеїв – групи арабських племен. Набатеї були чудовими художниками, у творчості яких переплелися традиції єгипетського, грецького, арабського мистецтва.
Перші згадки про Петру відносяться до VII ст. до н.е. Місто розташувалося в гірській долині, на перехресті жвавих торгових шляхів. Зростання міста тривало декілька століть, і кінеці розквіту поклало римське завоювання в 105 р. н.е. За римських часів Петра стала невеликим провінційним містечком.
У Петрі збереглися вирубані у скелях храми, вівтарі (жертовники), гробниці, житлові будинки. Найкрасивішим храмом вважають ель – Хазнех – у нього двох’ярусний фасад заввишки приблизно 20 м. Є в місті й напівкруглий театр, який вміщує 3 тис. чоловік. Цю стародавню арабську споруду добудували й розширили завойовники – римляни. Храм ель - Дейр, цілком створений у скелі, удвічі вищий за ель – Хазнех. Збереглася сила – силенна скельних гробниць (набатеї не ховали мертвих у землі, а опускали їхні тіла у кам’яні могили) – і розкішних, і найскромніших, призначених для простих городян. Скелі, в яких вирубана Петра, складаються з червоного піщанику. Цей дивовижний камінь у різну пору дня здається то рожевим, то жовтуватим, то червоним, то жовтогарячим.

4 учениця. Наступне чудо має такі координати: 20°пн.ш., 90°зх.д. Ми перейшли кордони Мексики.
Багато століть тому, коли в Європі нічого не знали про заморські землі, на теренах сучасної Мексики (держави на півдні Північної Америки), а також деяких інших держав Центральної Америки існувала могутня держава майя. Велика цивілізація народу майя виникла на прикінці I ст. до н.е. і проіснувала до почотку XVI ст. Майя будували великі кам’яні будинки, храми, носили одяг з бавовняних тканин, прикрашали себе витончими виробами із золота та міді. Першими поселеннями були невеликі селеща, на зміну яким прийшли міста держави. Там жили правителі, будувалися храми, споруджувалися стелі з малюнками й написами, які увіковічували основні події історії.
Майя були найкращими архітекторами доколумбової Америки. Сьогодні усьому світу відомі піраміди майя. Піраміди служили основою для храмів: що вище здіймалася піраміда, то блище до неба могли піднятися жерці. Підйом цей був справою нелегкою, адже сходи були дуже стрімкими, майже вертикальними, східці мали різну висоту, а поручнів геть бракувало. Іноді такі сходи розташовували з чотирьох сторін піраміди. Майя будували навіть стадіони майданчики, призначені для гри з м’ячем.
Місто Чичен – Іца славиться своїми храмами – пірамідами. Дев’ятисхідчасту піраміду заввишки 24 м із широкими сходами на кожній зі сторін називають «Храмом Кулькана» Збереглися ще «Храм ягуарів» з дивовижними стародавніми фресками, «Храм Воїнів, загадкова «Група тисячі колон» - руїни чотирьох колонад, які утворюють гіганський прямокутник.
Майя виявляли велику цікавість до астрономії, вони вели спостереження за рухами світил, складали календарі. Напевно, у кожному місті була обсерваторія – місце для спостереження нічного неба. Займалися такими спостереженнями жерці. У Чичен – Іці збереглися руїни круглого храму, де розміщувалася обсерваторія «Караколь».

5 учениця. Наступний об’єкт, який потребує нашої уваги, знаходиться за такими координатами 41°пн.ш., 13°сх.д. Ми завітали до Італії.
У столиці Італії Римі архітектурних пам’яток безліч, адже Рим був заснований понад 2,5 тис. років тому. Однак лише одна з них увійшла до списку нових чудес світу (і, до речі, стала там єдиним представником Європи) – це Колізей, побудований у Ш ст.н.е.
Колізей – це гігантський амфітеатр. Амфітеатрами у давнину називали споруди, дещо схожі на сучасні стадіони. Давньогрецький театр являв собою півколо: сходи, які спускаються згори донизу, з місцями для глядачів, унизу – майданчик для вистав. Отож, якщо з’єднати два театри так, щоб два півкола утворили коло, в низу вийшов би великий круглий або овальний майданчик (арена), то і вийде амфітеатр (у перекладі – «подвійний театр, театр по обидва боки»). Даху над амфітеатром не було.
Колізей вміщує 50 тис. глядачів. Ряди лав ділилися на чотири яруси. У перших рядах сиділи імператор і сенатори, вище – римська шляхта, ще вище – прості громадяни, бідняки, вільновідпущені (раби, відпущені своїми господарями на волю) і на «гальорці» - у галереях за колонами – раби.
Величезну овальну будівлю завдовжки 188 і завширшки 156 м оперізували потужні стіни, складені із блоків туфу – породи, яка утворилася із застиглої лави. Склепіння Колізею були зведені з цегли і бетону. У ценрі колізею розташована овальна арена розміром 54 *86м. «Арена» у перекладі з латині означає «пісок». Ця, назва виникла тому, що майданчик для боїв посипали піском, який вбирав кров.
Так, видовища, якими насолоджувалися стародавні римляни, були кривавими. Це були гладіаторські бої, страти злочинців, цькування людей дикими звірами. Гладіаторами в Римі називали борців, які билися між собою або з дикими звірами, щоб розважити глядачів. Сутички нерідко закінчувалися смертю одного з противників. На арені Колізею могли одночасно битися 3 тис. пар суперників.
З виникненням християнства й початком переслідувань християн Колізей побачив нові видовища: на його арені християнських мучеників кидали на розтерзання диким звірам.

6 учениця. Наступне чудо знаходиться за такими координатами 38°пн.ш., 78°сх.д. Нам пощастило стояти на землі Індії.
Ми знаходимося з вами на території Індії, де відвідаємо пам’ятник великого кохання.
Колись Індією правили імператори з династії Великих Моголів. У 1627 році на трон зійшов Шах – Джахан (у перекладі його ім’я означає «володар світу»). Шах – Джахан здобув чимало військових перемог, але не це прославило у століттях його ім’я. Правитель до нестями кохав свою дружину Арджуманд Бану (коли вона вийшла заміж, то одержала титул Мумтаз – Махал, або Тадж – Махал, «обраниця двору»). Красуня Мумтаз – Махал народила чоловікові 14 дітей і померла під час п’ятнадцятих пологів. Безутішний вдівець вирішив спорудити дружині величний мавзолей.
І ось у місті Агрі, де розташовувалася столиця Шах – Джахана, почалося будівництво. Тривало воно понад 20 років, з 1630р. по 1652р. На березі ріки Джамни з’явився дивовижний храм мусульманської архітектури з п’ятьма куполами – великим центральним куполом мечеті і чотирьма навколо меншими – мінерети (високі вежі, з яких мусульман закликають на молитву). Висота найбільшого купола сягає 74 м. Довгий час мавзолей Тадж – Махал був найвищою спорудою Індії. Навколо мавзолею розбили сад з фонтанами, перед входом був викопаний величезний басейн. Стіни Тадж – Махала були обличковані напівпрозорим білим полірованим мармуром, шляхетний камінь прикрашали орнаменти із самоцвітів.
На іншому березі Джамни Шах – Джахан збирався збудувати такий самий мавзолей для себе, тільки із чорного мармуру,однак цим планам не судилося здійснитися. На схилі життя імператора щастя відвернулося від нього: він втратив владу, був скинутий із престолу своїм власним сином Аурангзебом. Хоча, коли Шах Джахан став імператором, він наказав убити своїх братів та інших родичів, аби ніхто не зазіхав на престол, але це не допомогло утримати владу в своїх руках.
Вісім років перед смертю Шах – Джахан перебував у палаці, який став для нього в’язницею. З вікна своєї кімнати колишній правитель щодня міг милуватися прекрасною гробницею коханої дружини. А коли Шах – Джахан помер, його дочка і вірні слуги на човні перевезли його тіло через ріку й поховали поруч із нею, у тому ж мавзолеї Тадж – Махал.

7 учениця. Чудо № 7 знаходиться за такими координатами 22°пд.ш., 43°зх.д. Ми перетнули кордони Бразилії.
Одне з найчудовіших міст Південної Америки, Ріо – де – Женейро, багато років було столицею Бразилії, поки у центрі країни не збудували нову столицю (її назвали так само як і державу – Бразиліа). Вирісши на березі Атлантичного океану, Ріо славиться прекрасними пляжами, сучасними хмарочосами, пам’ятниками стародавньої архітектури, але головною визначною пам’яткою сучасного Ріо стала гіганська статуя Ісуса Христа, яка немов ширяє над містом. Саме ця скульптура ввійшла до списку сучасних чудес світу.
Колосальна статуя Христа встановлена на найвищій вершині міста і його околиць – горі Коркуваду (704 м). Ідея звести на горі гігантський монумент виникла ще в XIX ст., але перший камінь на місці установки статуї був закладений лише у 1922 році – на столітній ювілей незалежності Бразилії (до цього країна була колонією Португалії), а роботи зі спорудження постаменту почалися лише у 1926 році. Саму статую замовили французькому скульпторові Полю Ландовскі. Він виготовив у Парижі голову і руки Христа (відлив їх з гіпсу), потім ці гіпсові ескізи морем переправили до Бразилії. За цими зразками зробили кам’яні руки і голову, витесали з каменя тіло Ісуса, частина за частиною підняли скульптуру на гору Коркуваду, зібрали і урочисто відкрили у 1931 році (керував роботами бразилець Ейтор да Сільва Кошта). Статуя Христа виконана з мильного каменя. Це дуже м’який матеріал, проте напрочуд стійкий до природного впливу: до дощу, вітру, перепадів температури. Величезну статую, яка підноситься над містом, можна побачити з будь – якої точки Ріо – де – Женейро. Ісус широко розкинув руки, немов благословляючи всіх мешканців міста і захищаючи їх від зла. Аби роздивитися статую краще, потрібно піднятися на гору Коркуваду, скориставшись фунікулером – канатною дорогою.
Цікаво, що автор скульптури Поль Ландовскі помер через 30 років після встановлення статуї Христа. Проте він так ніколи і не відвідав Бразилію і не бачив скульптуру, якою пишаються всі мешканці Ріо – де – Женейро.

Учениця. На нашій маленькій батьківщині теж є рукотворні чудеса, і це - прекрасна вишивка наших українських жінок. Отже, ми хочемо подарувати вам ось ці гарні носові хустинки – як прикрасу і як оберіг. (діти вручають гостям подарунки)

Вчитель. Ось і скінчилась наша віртуальна подорож. За допомогою географічних координат та мультимедійної призентації ми з вами побували на дивовожних об’єктах, детальніше познайомилися з цікавими та загадковими творіннями, які ми з вами називаємо «Сім чудес світу».

А зараз, діти ми з вами знову звернимося до нашої психологічної рефлексії і кожен для себе обере відповідну до свого настрою фігуру. Отже, я бачу ви всі перебуваєте в чудовому настрої. Це дуже добре.

А тепер, діти, зверніть увагу на дошку. Там розквітла прекрасна квітка, в пелюстки якої ми з вами по черзі запишемо, що нам дав сьогоднішній урок: які знання, які емоції.
(діти по черзі виходять до дошки і записують на пелюстках )

Вчитель. На закінчення пропоную вам оцінити свою роботу на уроці. Але я розумію, що оцінювати себе дуже важко, тож нехай нам допоможуть наші гості.
(учениця зачитує запитання, а гості повинні дати відповіді, які впишуться в кросворд. Центральна, виділена вертикаль з буквами і буде оцінкою:відмінно)
Кросворд

Запитання до кросворду:
  1. Відстань від нульового мередіана до точки, виражена в градусах.
  2. Прилад для визначення висоти схилу.
  3. Уявна лінія на поверхні Землі, що з’єднує обидва полюси.
  4. Ступінь зменшення зображення на плані або карті.
  5. Наука про природу Землі.
  6. Лінія, що сполучає на плані точки з однаковою абсолютною висотою.
  7. Мореплавець, який довів навколосвітнім плаванням кулястість Землі.
  8. Уявна лінія на поверхні Землі, рівновіддалена від полюсів.

Ось і все, перегортаємо іще одну сторінку географії. Бажаю вам ніколи не губити свій багаж знань.

(Лунає пісня у виконанні учнів «Географічний вальс»)




Географія 6 клас. Відкритий урок.
Тема: Вулканізм та супутні йому явища.
Мета: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення; розвиток уміння працювати з картами та схемами атласу, визначати райони поширення вулканів; виховання пізнавального інтересу до професії вулканолога.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: урок – подорож.
Обладнання: карти і схеми атласу; підручники; відеофільми; фотографії вулканів; схема будови вулкану.
Опорні поняття: вулкан, виверження, сейсмічні пояси, літосферні плити.
Базові поняття: вулканізм, магма, гейзер, кратер, Кіліманджаро, Кракатау.
Зміст уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
  1. «Бліц – опитування».
  • Що таке літосфера?
  • З чого вона складається?
  • Як рухаються літосферні плити?
  • Що таке платформи?
  • Що в рельєфі відповідає платформам?
  • Що таке області складчастості?
  • Що відповідає їм в рельєфі?
  1. «Експрес – тести».
    1. Земною корою називають: а) усю Землю, б) верхню тверду оболонку Землі, що складається з гірських порід і мінералів, в) верхню тверду оболонку Землі, разом з астеносферою.
    2. планета Земля складається з: а) ядра, мантії та земної кори, б) різних шарів гірських порід, в) літосфери і земної кори.
    3. Землетрусами називають: а) підземні поштовхи, пов’язані з розривними рухами у літосфері, б) рухи земної кори, в) нестійкість земної кори.
    4. наймасивніша внутрішня частина Землі: а) мантія, б) ядро, в) астеносфера.
    5. Прилад для визначення сили землетрусу: а) термометр, б) барометр, в) сейсмограф, г) ехолот.
    6. Який тип земної кори найпотужніший: а) материковий, б) океанічний, в) перехідний.
    7. Речовина в мантії перебуває в … стані: а) твердому, б) рідкому, в) газоподібному.
    8. Найбільша за об’ємом частина планети: а) мантія, б) ядро, в) земна кора.
    9. Джерелом енергії, що рухає літосферні плити, є: а) внутрішнє тепло, б) зовнішнє тепло, в) енергія Сонця.
    10. Гірські породи це: а) тверді частини літосфери, б) сполучення кількох мінералів, в) накопичення одного мінералу в земній корі, г) різноманітне каміння.
    11. До магматичних гірських порід належать: а) вапняк, б) граніт, в) нафта, г) лабрадорит, г) базальт.
    12. До осадових гірських порід належать: а) нафта, б) вапняк, в) кам’яна сіль, г) глина, г) граніт, д) залізна руда.
  2. «Географічна мозаїка»
(Клас розбивається на три команди. Кожній команді дається визначення у вигляді розрізнених шматочків. Завдання командам за 1 хвилину відтворити визначення у його первісному вигляді.)
    1. Місце на поверхні Землі, що розташоване над осередком землетрусу називають – епіцентром.
    2. В’язкий шар у верхній частині мантії називається – астеносфера.
    3. Мінерали – природні утворення, які складаються з однієї речовини.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
  1. «Приваблива мета»
* У немаленької гори
Характер тихий до пори.
Але так може статися 
Здригнеться , задимить і лава рине вниз!
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя.
Отже, як ви вже зрозуміли, тема нашого сьогоднішнього уроку «Вулкани». Урок наш буде не зовсім звичайним, сьогодні ви здійсните неймовірну подорож і дізнаєтесь, хто такі вулкани, і що вони в собі несуть. Але спочатку я хочу вас де с ким познайомити. Один із богів у стародавній Греції – бог-коваль, якого греки називали Гефест, у стародавніх римлян вшановувався як Вулкан. Чому ж така шана цьому богу? Розповість нам про це ---.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. «Домашня заготовка».
Вулкан – син Юпітера і Юнони, бог вогню, ковальської справи, досить зрідка був присутній на раді богів. Його неприязнь до Олімпу мала давні корені. Кульгавий після падіння, він оселився на горі Етна, де побудував велику кузню. Побудував для всіх богів на Олімпі величні золоті палаци, виготовив меблі з коштовних металів і прикрасив їх коштовним камінням. За допомогою Циклопів Вулкан виготовив зброю для Юпітера – жахливі блискавки, від яких не міг врятуватись ніхто. Любовні стріли для купідона також кував Вулкан. Вулкану приклонялись усі ковалі та артисти, вважали його своїм захисником, і відповідно обоготворивши. Особливо шанували Гефеста в Афінах, де ремесла досягли найбільшого в Греції розвитку. На честь цього бога проводились різноманітні свята – Вулканалії і Гефестії. Його звичайно зображували невисоким, коренастим чоловіком, у якого одна нога коротше іншої, в робочій шапці, короткому одязі і з інструментами коваля у руках.
Слово вчителя.
А що ж насправді уявляє собою вулкан, як природне явище? Зараз ми спробуємо в цьому розібратись.
2. Робота зі схемою «Будова вулкана»
3. Відео–ролік «загибель Помпеї»
Слово вчителя.
Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше – в океанах. Однак діючих вулканів значно менше – близько тисячі. Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу розломів земної кори.
4. «Географічний практикум» (1 варіант)
І зараз ми з вами вирушаємо в подорож до самих відомих вулканів. І перший вулкан на нашому шляху знаходиться на 64°пн.ш., 15°зх.д. шукаємо.

Гекла – вулкан, розташований на півдні Ісландії. Висота 1488 метрів. З 874 року вивергався більш ніж 20 разів і вважається найбільш активним вулканом Ісландії. В середньовіччя ісландці називали його «воротами в пекло». Вивчення відкладень вулканічного попелу показало, що вулкан був активним, що найменше на протязі 6600 років. Останнє виверження стало в 2000 році.
Отже наносимо цей вулкан на контурну карту.
І відправляємось у подорож до наступного вулкану, який чекає нас на 4°пд.ш., 37°сх.д. І першим був … це вулкан (Кіліманджаро)

Кіліманджа́ро — потенційно активний стратовулкан на північному сході Танзанії, найвища точка Африки над рівнем моря (5895 м). З 1902 по 1918 роки мав назву Вершина Кайзера Вільгельма . Кіліманджаро підноситься над плоскогір'ям Масаї, яке розташоване на висоті 900 метрів над рівнем моря. Про походження назви є декілька версій. У 2003 році вчені прийшли до висновку, що розплавлена лава знаходиться всього в 400 метрах під кратером головної вершини Кібо. Хоча й не прогнозується іншої активності, крім викидів газу що відбуваються зараз, існують побоювання, що вулкан може обрушитися, що призведе до великого виверження на зразок гори св. Олени. Кілька обвалів і зсувів ґрунту вже відбувалися на Кібо в минулому. В результаті одного з них утворився так званий «західний пролом». У Кіліманджаро не було документованих вивержень, але місцеві легенди говорять про вулканічну активність 150—200 років тому.
Наносимо і цей вулкан на контурну карту. І вирушаємо далі. Наша наступна зупинка знаходиться на 5°пд.ш, 105°сх.,д. і це зробив швидше …. А вулкан має назву ( Кракатау)

Кракатау – типовий стратовулкан, тому завжди вивергався у супроводі потужних вибухів і викидів великої кількості попелу. Вивчення вулкану і прилеглих територій встановило залишки найвидатніших доісторичних вивержень. За припущенням вулканологів один з найпотужніших вибухів стався в 535 році. Це виверження призвело до глобальних кліматичних наслідків на Землі. За деякими припущеннями, це виверження супроводжувалось завалою великої ділянки поверхні, утворило Зондську протоку, розділивши острови Яву і Суматру. Найбільш відомі виверження Кракатау в історичний період відбулися в 1680 і 1883 роках. Останнє виверження практично знищило острів на якому і розташовувався вулкан.
Ми наносимо цей вулкан на контурну карту і відправляємось у гості до ще одного. Він чекає нас на 1°пд.ш, 78°зх.д. і це вулкан …Котопахі)

 Самий високий з діючих вулканів в світі – Котопахі, він досягає 5897 м. над рівнем моря. Він розташований в 50 км. Від міста Кіто, столиці Еквадора, на території одноіменного національного парку. Близько 70 років тому місцеві мешканці потерпали від потужних вивержень з його жерла. Зараз вулкан знаходиться в сплячому положенні, і тільки час від часу відбуваються викиди сірки чи парів води.
(2 варіант: випереджальне завдання учнів про вулкани з префіксом «най», показ їх на карті та коротке повідомлення. Ісалько, Страмболі, Кілауеа, Мауна – Кеа, Онтаке, Кракатау .+ додаток. Знаходження попередніх вулканів за координатами які озвучує вчитель)
Вчитель: А як ви вважаєте чи можливі виверження вулканів у нас в Україні?
Зараз ми подивимось невеличкий сюжет про виверження яке сталось у нас в Азовському морі в грудні минулого року.
5. «Відео – сюжет»
Вчитель: Що на відміну від тих вулканів, з якими ми вже познайомились вивергалось з цього Азовського. Так дійсно це грязьовий вулкан.
На Керченському півострові грязь виштовхують гази іншого невулканічного походження, тому вони називаються «невулканічними»
А крім грязьових вулканів в природі існують ще інші, які вивергають гарячу воду і називаються гейзери.
6. «Дивуй»
- Зараз я буду розповідати казочку ,а ви мене уважно послухайте. У мами Землі було багато донечок і синочків, але я розповім про двох із них - Магму і Підземну річку. Підземну річку всі любили, бо давала водички напитися, а в пустелі їй і ціни не було, бо там, де виходила на поверхню - росли пальми і раділи життю люди. Магму не любили, бо жорстока була, і якщо вже виривалася на поверхню, то спалювала цілі ліси і міста. І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона , благаючи маму- Землю про допомогу. Почула мама прохання донечки і розступилася, утворивши тріщинку, через яку і вирвалася наша Підземна річечка на поверхню. Але це вже не була підземна річка - мала вона інше ім"я - гейзер. + відеофрагмент

  • А як ви думаєте чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?
  • Як називається наука, яка вивчає і передбачає виверження вулканів?
  • А як називається людина, що вивчає вулкани?
  • А чому ця професія настільки важлива?
7. «Домашня заготовка»
Практична ціль вулканології полягає в розробці методів передбачення вивержень і використання вулканічного тепла гарячих вод і пара для потреб народного господарства. Початком всебічного вивчення вулканів вважається відкриття в 1842 році спеціального наукового закладу – вулканічної обсерваторії, що розташована на схилах вулкана Везувій. Потім в 1911 році була створена ще одна обсерваторія на вулкані Кілауеа на Гавайських островах. Потім з’явились обсерваторії в інших сейсмічно небезпечних районах: в Індонезії і в Японії.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом «Чомучка»
Чому в земній корі утворюються тріщини?ї
Чому відбуваються виверження вулканів?
Чому на вершині вулкану утворюється гігантська чаша – кратер?
Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?
Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела?
VІІ. Підсумок уроку.
Прийом «Прочитай і закінч речення »
  • Сьогодні на уроці я…
  • Мене особливо здивувало те, що …
  • Я дізнався (дізналася) про …
  • Найскладнішим було …
  • Мені сподобалося …
Виставлення оцінок.
VІІІ. Домашнє завдання.
  • Опрацювати параграф підручника.
  • Визначити координати вулканів: Орісабо, Фудзіяма, Везувій, Ключевська Сопка.


Додатковий матеріал до уроку
Вулкани отримали свою назву від імені давньогрецького бога Вулкана, який був покровителем вогню та ковальських справ. Слово «кратер» з грецької мови означає «чаша».
На Землі існує близько 950 діючих вулканів (за іншими джерела­ми — 600), із них близько чверті — підводні.
До найдавніших діючих вулканів нашої планети відносять вулкани Ісалько. Стромболі та Кілауеа. Вулкан Ісалько у Сальвадорі в Цен­тральній Америці (1885 м) вже понад 200 років діє майже безперервно. Виверження повторюються регулярно через кожні 10 хвилин. Вулкан Стромболі знаходиться в групі Ліпарських островів поблизу берегів Італії. Його називають «вулканом-маяком». Вулкан Кілауеа на Гавайських островах Тихого океану має кратер площею 4,5 км2 і глибиною понад 230 м. За останні роки відбулося 50 вивержень цього вулкана. Одного разу він безперервно лютував протягом 876 днів!
Найбільшим із діючих вулканів за своєю масою та розмірами є га­ванський вулкан Мауна-Кеа. Його висота 4205 м, площа кратера — 10,5 км2, а глибина становить 150—180 м. В середньому він виверга­ється один раз на 3,5 року.
Найспокійніший вулкан Землі — Онтаке в Японії, який не виявляв свій «характер» уже щонайменше 2900 років.
Районом найбільшої кількості вулканів є острови Індонезії, які разом із Філіппінськими, Японськими та Курильськими островами нале­жать до Тихоокеанського вогняного кільця вздовж американського та азіатського берегів Тихого океану.
Один із найкатастрофічніших вибухів вулкана стався 27 серпня 1883 року в Індонезії на невеликому острові Кракатау. Під час ви­буху було знищено 163 селища, загинуло понад 30 тисяч осіб. Газ, пара та попіл під час вибуху піднялися на висоту понад 70 км. Узбе­режжя островів повністю змінилися. Цунамі, що виникли внаслідок виверження, буквально змили прибережні селища. Великі хвилі спо­стерігалися навіть на відстані 18 тис. км від місця вибуху. А гуркіт було чути аж в Австралії, тобто за 5 тис. км. Енергія вибуху Кракатау оцінюється в 1019 Дж, що у 20—30 тис. разів перевищує вибух атомної бомби, скинутої на Хіросіму.
Пам’ять людства зафіксувала виверження, мабуть, ще сильніше, ніж вибух Кракатау. Це сталося за 1200 років до н. є. в Егейському морі. Вибух вулкана Санторин на грецькому острові Тира багато вчених пов’язують із загибеллю легендарної Атлантиди. Потужність його, на думку вчених, більш ніж у п’ять разів переважала вибух Кракатау. Величезною силою було викинуто в атмосферу понад 65 м3 грунту, що призвело до занурення цеп гральної частини острова діаметром 13 км на глибину майже 300 м. За підрахунками вчених, виверження такої сили мало утворити хвилю цунамі заввишки не менш ніж 100 м, що рухалась зі швидкістю 200 к\. на годину. Не дивно, то така катастрофа моіла призвести до загибелі стародавньої цивілізації. Назва «гейзер» походить від ісландського слова “гейза”, що означає “вирувати”. Гейзер — це власне ім’я великого ісландського Гейзера. Пізніше гейзерами почали називати своєрідні джерела, приурочені до областей недавнього або сучасного вулканізму, де магматичні вог­нища, що знаходяться неглибоко, утворюють особливі геотермічні та гідрологічні умови.


Немає коментарів:

Дописати коментар